Sommerlejr

Så kom den tid vi længtes mod, om bålets stille gløder …..

Sådan starter en af de klassiske lejrbålssange. Og lejrbål hører der til på en rigtig spejderlejr. På Bæverne og Ulvenes sommerlejr, var vi til et stort fælles lejrbål sammen med de op til 500 andre spejder, der også deltog i centerlejren i uger 27 på Assenbækmølle Spejdercenter. Vi holdt også vores eget lille lejrbål på vores lejrplads.

Igen i år ramte vi ugen med det mest forrygende sommervejr.

Søndag ankom en forventningsfuld flok Bæver og Ulve til en flad mark med masser af hø. I løbet af få timer var den forvandlet til en lejrplads med telte, samlingstelt, bålplads og en kreativ opstilling til patruljekassen sådan, at den kunne fungere som køkkenbord og skab. Rafterne til et spisebord blev hentet, men der gik vi i stå på dag et.

Mandag var hike dag og alle gik i godt humør til stationen i Tistrup for at tage toget til Ølgod, hvor vi tilbragte et par timer i svømmehallen. Herefter gik turen så tilbage igen, en indlagt is pause gav ekstra energi til det sidst stykke til lejren. Og alle kan nu prale med at have gået 10 km, undtagen Karoline som pga. en dårlig fod, måtte køres på vores orange kærre. Hjemme igen fik vi lige flækket et spisebord sammen, så nu var det næsten slut med at spise på jorden.

Tirsdag eftermiddag gik helt i fisk!! Eller vi gik til fisken, alle fik lov at skære deres helt egen forel op og rense den for indvolde. Først var der nogen betænkelighed, men snart blev både hjerte, lever og svømmeblære studeret. Fiskene skulle vi ryge i en ovn, som vi byggede af løse mursten, lige som man gjorde det i Esbjerg (Ese-bjerg) for over 100 år siden. Uhm, hvor den smagte fint, den ny røgede fisk, som vi spiste med resten af vores rygeost, brød lavet på vallen fra osten og bagt i våd avis og på stegepande samt Claudias selvkomponerede rispuffer. Det var virkelig gastronomi.

I mini smedjen blev der støbt tin figurer med stor koncentration og omhyggelighed. Selv vores omgang af turnus (rengøring af toiletter og indsamling af affald) blev der gået til med stor iver. Måske fordi det også gav en tur rundt i lejren med traktor.

På lejren var der tid til brænde hugning, hygge, tutten, madlavning på bål, vandkamp, fantasifulde historier, boldspil, ture rund for at se de andres lejrpladser, opvask og leg.

Og vups var det torsdag og tid til at bryde lejren ned igen. Ja lidt havde vi brudt ned onsdag da en rafte i vores spisebord knækkede midt i aftensmaden, så det blev til stående chokolade fondue til dessert.

Det var en flok trætte, varme og flade Bæver- og Ulve-unger, hjælpeledere og ledere + Brian, der kunne skrabes ud af skyggen under vores samlingstelt, da forældre og søskende kom.

Tak til alle bæver og Ulve for nogle skønne dage, til forældre for lån af deres børn og for al den hjælp I har ydet (kørsel, kage, pølsehorn, boller m.v.).

Hvad med Junior spejderne vil nogen måske tænke. Jo de fik i år mulighed for at komme på sommerlejr sammen med de ”store” spejdere fra Vamdrup og det har de skrevet om selv:

Ødis junior sommerferie

Det var en spændende, udfordrende og sjovt spejderlejer sammen med Vamdrup gruppen. Lejerne blev holdt i Lurendal ved Ødis-Bramdrup.

Vi var på cykletur i nærheden af Sommersted ved en gammel kro, vi overnatte ved kroen og cyklet hjem næste dag.

Vi lavet en vandrutsjebane ned af bakken, vi fik ordentlig fart på, det var sjovt.

Aftensmad blev lavet over bålet. Vi spiste rigtig godt. En aften bestod aftensmad af kylling, som vi selv dræbte og tog indvolde ud, det var godt nok en udfordring. Bagefter blev kyllingen kogt, Det smagte godt.

En anden dag cyklede vi til Ødis sportsplads hvor vi spillet en runde krolf.

En af formiddagene, lavet vi brændellensuppe, brød og smør, det er fantastisk hvad man kan lave ud fra naturen.

Den sidste nat, blev vi vækket ved 1 tiden og blev sent på natløb. Vi skulle løse forskellig udfordringer ved postene men man skulle også passe på at man ikke blev fanget undervejs, fordi så skulle holdkameraterne prøve at befri en, det var ikke så nemt, men sjovt.

Alina

IMG_0454[1] IMG_0503[1] IMG_0480[1] IMG_0401[1] IMG_0174[1] IMG_0165[1] IMG_0144[1] IMG_0533[1] IMG_0519[1] IMG_0509[1] IMG_0466[1] IMG_0473[1]